journalen1.jpg (18794 bytes)larsg.jpg (9471 bytes)
journalen2.jpg (6368 bytes) Årgång 34 Nr 1 1999.
Utges av kommunstyrelsen i Sollentuna kommun
Webbversion
Lars G Lindström
Chefredaktör
tel 08-57921161

lars.g.lindstrom@sollentuna.se

Ny konsumentsekreterare

Annegret Stackenström heter kommunens nya konsumentsekreterare.
-Mitt arbete består till stor del av att ge människor hjälp till självhjälp, säger hon.

I januari började Annegret Stackenström som konsumentsekreterare och redan från första stund har hon fått hjälpa till med skuldsaneringsärenden och budgetrådgivning.

-Jag kan försöka visa på lösningar i de fall när man inte vet var man ska börja. Förhoppningsvis kan jag hjälpa till med ett avstamp i rätt riktning.

Hon har tidigare arbetat med budgetrådgivning hos Konsument Stockholm, och även arbetat som jurist. Hennes kunskaper i familje-, skatte-, och fastighetsrätt kan nu komma väl till pass.

Annegret kommer att fungera lite som spindeln i nätet, visa på kontaktvägar, vara med vid förhandlingar och försöka göra så att de som söker upp henne "kommer över tröskeln", som hon uttrycker det.

-Det finns människor överallt som kan hjälpa, men det gäller att hitta de rätta kontakterna, och det är det jag vill visa på.

Kan Annegret inte ge svar själv slussar hon vidare till någon annan som känner till ämnet bättre.

-Jag uppmanar den som undrar över något att höra av sig. Oftast finns en lösning, fortsätter hon.

Olika ärenden

De mest skiftande ärenden kan hamna på hennes bord. Det kan till exempel röra sig om att medla när kunden känner sig felbehandlad hos frissan eller att ge råd om vad en tonåring som bor hemma kostar. För en tid sedan fick hon reda ut vad som händer om parkeringsautomaten frusit sönder och det inte går att stoppa i några slantar.

-Det är ett väldigt omväxlande jobb. Jag vet aldrig vad det kan dyka upp för ärenden under dagen.

Att vara med vid förhandlingar mellan kund och näringsidkare är dock något som lär återkomma, om än med olika parter.

-Allra bäst är förstås om alla får som de vill, men ofta får bägge parter backa lite, säger hon och fortsätter:

-Det är viktigt att komma ihåg att även konsumenten har krav att följa, och de allra bästa är förstås om man gemensamt kan hitta en lösning.

Konsumenthörna

Konsumentsekreteraren finns i biblioteket, en trappa upp, och det går bra att avtala en tid och besöka henne där. Dessutom kan man nå henne per telefon.

För den som vill leta information på egen hand finns en konsumenthörna med tidskrifter, bl a "Råd och Rön", men också diverse faktablad och broschyrer med matnyttigt innehåll. Vidare finns ett katalogsystem inlagt i datorn där tester gjorda av Konsumentverket och ICA-kuriren finns med.

-Konsumentverket ger ut en budgethjälp där var och en själv kan räkna ut sin budget. Den finns nu att hämta gratis hos mig.

FAKTARUTA

Detta kan du få hjälp med hos konsumentsekreteraren:

Du når konsumentsekreteraren på:
Telefon: 625 70 10 
måndag-torsdag, 10-12

Tillbaka till första sidanTillbaka


UTGIVNINGSPLAN FÖR SOLLENTUNA JOURNALEN 1999

Utgivning Annonsmanus
Nr 1 v 7 lör/sön 20/21 februari Tisdag 9 februari
Nr 2 v 11 lör/sön 20/21 mars Tisdag 9 mars
Nr 3 v 16 lör/sön 24/25 april Tisdag 13 april
Nr 4 v 21 lör/sön 29/30 maj Onsdag 12 maj
Nr 5 v 37 lör/sön 18/19 september Tisdag 7 september
Nr 6 v 41 lör/sön 16/17 oktober Tisdag 5 oktober
Nr 7 v 45 lör/sön 13/14 november Tisdag 2 november
Nr 8 v 49 lör/sön 11/12 december Tisdag 30 november
Tidningen delas ut i Sollentuna centrum och i tidningsställ runt om
i Sollentuna tors-eller fredagen innan utgivning