Nr 6, 2005, årgång 40 - Utges av kommunstyrelsen i Sollentuna kommun

Omsorg och kundanpassning hos Percy’s kött

Percy’s kött i Norrviken utsågs till årets företag i Sollentuna 2004, en utmärkelse som delas ut av Företagarna i samarbete med kommunen. Det är inte så vanligt att företag i köttbranschen blir årets företag. Ett företag som hedras med den utmärkelsen ska bland annat vara en god förebild för andra företag.


Kjell Lindahl och Lasse Lindahl, köttmästare och kock, två av medarbetarna på Percy’s kött.

Hemligheten med framgången för Percy’s kött – företaget går nämligen väldigt bra – är inget nytt och revolutionerande, det handlar om kvalitet och service.
– Vi jobbar på det gamla sättet, säger Kjell Lindahl, en av köttmästarna, tillika delägare och son till Percy, som startade firman början av 60-talet.
– Kunderna kan komma med specifika önskemål. Ska de ordna en middag för sju personer och vill ha lagom stora köttbitar kan Percy’s ordna det.
Köttfärsen mals medan kunden väntar, den är alltid färsk.
Percy´s kött är charkuteri- och delikatessbutik men egentligen mer än så. Försäljningen av färdiglagat som laxpudding, lasagne och pajer växer snabbt och är ett bra komplement till köttet. Köttet hos Percys är fetmelerat och ofta från hondjur, det blir saftigare. Det har alltid svenskt ursprung.

Veckopåsar
Pappa Percy lanserade veckopåsar redan på 60-talet, en idé som löser problemet att tänka ut middagsmat och många hushåll i Sollentuna och Upplands Väsby är stående kunder. Veckopåsen innehåller en korv, ett pålägg, två middagsmål och en mellanrätt.
Vilt är en av firmans specialiteter, man tillhandahåller älg, hjort och rådjur.
Älg och rådjur är alltid populärt under hösten när jaktsäsongen pågår.
I dag talas det mest om låga priser. Märker ni av konkurrensen från stormarknader och billighetskedjorna?
– Nej, kunderna som handlar hos oss vill ha svenskt, mört och välputsat kött, säger Kjell Lindahl.
– Vi jämför oss med vad köttet kostar i saluhallarna, då ligger vi ganska bra till. När man jämför priserna ska man också tänka på att vårt kött är ordentligt putsat, det vill säga att hinnor och senor är borttagna.

På somrarna säljer man förstås mycket grillkött, bland annat färdiga grillspett.

Butiken låg från början i Edsberg. För åtta år sedan flyttade man till Norrviken. Med tanke på den växande kundkretsen kanske det är dags att flytta igen?
– Man ska aldrig säga aldrig. Men vi har inga aktuella planer på att flytta.
Det är långa arbetsdagar och delägarna kan jobba 15 timmar om dygnet. Blir ni som jobbar här aldrig trötta på kött?
– Man kan bli fysiskt trött av tungt styckjobb och många meter att gå men man blir inte trött på köttet, hävdar Kjell Lindahl.

Förstasidan
Läs fler nummer av Sollentunajournalen

Skriv ut den här sidan

 

Redaktör: Peter Holstad, epost: peter.holstad@sollentuna.se, tel: 08-579 211 61