Nr 8, 2005, årgång 40 - Utges av kommunstyrelsen i Sollentuna kommun

Godisbutik för vuxna

Te- och kaffehandeln hör till den typ av butik som ständigt gör reklam för sig själv genom de förföriska dofter som de sprider.


Hasse Samuelsson förestår Kahls kaffe i Sollentuna Centrum.

Kaffe och te kom till Sverige på 1700-talet men är fortfarande minst lika gångbart, vilket inte betyder att det inte finns nya trender. Kahls kaffe är ett Göteborgsbaserat familjeföretag som har drivit ett kafferosteri sedan 1911. Sedan några år satsar man också på te- och kaffebutiker, som drivs på franchisingbasis. I dag finns 16 butiker från Malmö till Gävle. I Stockholmsområdet finns fem.

Namnet Kahls var ett sätt att gå runt en gammal bestämmelse att man inte fick ha förnamn som företagsnamn. Förste ägaren hette Karl. I Sollentuna Centrum har Kahls The & Kaffehandel funnits ett år nu. Föreståndare är Hasse Samuelsson, välkänd köpman med 40 års erfarenhet från gross- och detaljhandel. Han har bland annat drivit en Shellmack och varit föreståndare på Stens ICA. Han är också ordförande i företagarföreningen i Sollentuna Centrum. Hasse Samuelsson ville prova något nytt och när Kahls sökte en butiksägare till den nya butiken i Sollentuna var han inte sen att söka.

I butiken säljs 120 tesorter, de smaksatta inräknade. Vissa teer är ju nyttiga, de gröna och röda innehåller till exempel nyttiga antioxidanter. Men det finns också rena örtteer i sortimentet. Kahls har ett 40-tal kaffesorter som man kan köpa i form av bönor eller malda till valfri finhetsgrad. Men man kan få kaffe i flytande form också. Under sommarhalvåret hade Kahls uteservering.

Siktar på större lokal
En viktig del av sortimentet hos Kahls är fin choklad, marmelad och annat.

Nu inför julen säljs mycket julte och julkaffe i dekorativa förpackningar.
– Vi säljer lite speciella produkter, säger Hasse Samuelsson, inte sådant som man hittar i den vanliga dagligvaruhandeln. Mycket köps som presenter både av privatpersoner och företag.
– Någon kallade oss ”en godisbutik för vuxna”, det stämmer bra.

Om tillbyggnaden av centrum sker som planerat 2008 hoppas Hasse få en större lokal där han kan driva ett riktigt café. En blandning av gourmetbutik, café och presentbutik och hälsokosthandel – så kanske man kan sammanfatta inriktningen. Det första året har gått över förväntan.

Hasse anser att företagsklimatet är bra i Sollentuna och att politikerna och tjänstemännen är tillmötesgående. Har han något råd till blivande nyföretagare?
– Det är viktigt att göra en riktig kalkyl så att man vet om man klarar sig på verksamheten. 

Förstasidan
Läs fler nummer av Sollentunajournalen

Skriv ut den här sidan

 

Redaktör: Peter Holstad, epost: peter.holstad@sollentuna.se, tel: 08-579 211 61